
Miljonrullningen för att störta Kubas regering fortsätter 
 
Miljontals dollar satsas av USAs regering för att köpa journalister, artister och skribenter i 
syfte att undergräva Kubas regering. Bland de som tar emot dessa pengar finns journalister 
runt om i världen, inte minst i Europa. Propagandan mot Kuba pågår året runt, dygnet runt. 
 
Journalisten Tracey Eaton har i sin blogg ”Along the Malecon” i en serie artiklar belyst USA 
satsningar på ”regimförändring” i Kuba. Miljontals och åter miljontals dollar satsas på 
ändamålet. I de nu aktuella artiklarna avslöjas mediekriget mot Kuba genom en rad dokument 
som Eaton fått tillgång till.  
 

• ”Applied Memetics” i Arlington Virginia (samma ställe som CIA har sitt högkvarter) 
har sedan november 2011 fått drygt 1 miljon dollar från Broadcasting Board of 
Governors (BBG), USAs byrå för utlandssändningar. Pengarna går till f.d. CIA-
agenten Dan Gabriel, som är specialist på strategier för användning av sociala medier 
för regeringsskiften. Han är en av dem som får kontrakt bland ”oberoende (!!) artister 
och skribenter av BBG. Byrån har under sig OCB, Office of Cuba Broadcasting, som 
sköter propagandasändningarna till Kuba, bland annat genom Radio och TV Marti.  
 
Applied Memetics ska ”understödja träning av journalister i Kuba utgående från ett 
koncept av ´ny journalistik´. I företagets uppdrag ingår ”undersökning, träning och 
planering, samt utförande av informationsoperationer inklusive utvärdering.” 
 
I praktiken betyder det att manipulera information på nätet. Det gäller att på olika sätt 
skapa en bild av att det pågår en ”arabisk vår” i Kuba.  
 
BBG har sedan 1983 delat ut 69,3 miljoner dollar till skribenter, journalister och 
artister. Minst 17 miljoner dollar har gått till att köpa utländska journalister. Deras 
namn avslöjas inte, utan de hamnar under ”Olika utländska uppdragstagare”. På listan 
finns fler än 1 400 personer och företag.  
 

• I ett annat avslöjande skriver Eaton att företaget Canyon Communications fått 1,4 
miljoner dollar av USAs regering för att göra filmer riktade mot Kuba. Kontraktet 
föreskriver tillverkning av ”TV- och radioprogram speciellt utformade och riktade mot 
den kubanska publiken”.  

 
Den ansvarige på CC, Jeff Kline, har länge arbetat för USAs myndigheter, däribland 
för Radio och TV Martí, som sedan många år sänder USA-propaganda till Kuba. 
Radio- och TV Martí har kostat hundratals miljoner dollar, kantas av skandaler och 
förskingringar och har inte haft någon påvisad effekt på den kubanska allmänheten.  

 
Kline har också tidigare rest till Kuba på uppdrag av USA:s Utrikesdepartement för att 
testa högteknologisk utrustning. I februari avslöjade Tracey ett projekt som Kline låg 
bakom för att göra videofilmer i Kuba och där försvann 450 000 dollar för USAs 
skattebetalare.  
 
Det aktuella kontraktet på 1 450 063 dollar tecknades 30 september 2014. Sedan 2013 
har Canyon Communications fått 1 799 503 dollar från statens Office of Cuba 
Broadcasting.  
 



• I den tredje artikeln skriver Eaton om en ny rapport från USAs regering som avslöjar 
att Radio och TV Marti lider av ”låg moral, brist på öppenhet, brister i kontrollen, 
brister i säkerhet och fall av stöld.”  

 
Rapporten är signerad av Riksrevisionen, som genomfört en revision av Office of 
Cuba Broadcasting. Revisionen gjordes hösten 2013 och inkluderade kontoren såväl i 
Washington som i Florida.  
 
Rapporten intygar att OCB driver ”en aggressiv kampanj för att sprida innehållet i sina 
sändningar genom TV, radio, Internet, inklusive manuellt överlämnade DVD och 
USB-minnen.” Ett tusental DVD-skivor har distribuerats i Kuba liksom en elektronisk 
bulletin som mailats till fler än 75 000 mailadresser. I rapporten nämns också det 
illegala sociala nätverket ”Pyramiden”. 
 
Bland bristerna uppmärksammas låg moral, brister i den administrativa kontrollen, 
säkerhetsbrister och oro kring chefen Carlos Garcias arbete som ”negativt har påverkat 
operationerna”.  

 
De delar i rapporten som upptar problem med säkerheten har hemligstämplats.  Men 
man rapporterar att de anställda är rädda för repressalier från ledningen om de 
uttrycker sina uppfattningar. (Roligt tycker översättaren – OCB handlar alltså om att 
sprida ”friheten” till ”diktaturen” Kuba).  Revisionen pekar på hemliga transaktioner 
och oegentligheter vad gäller resekostnader för cheferna. Man uttrycker bekymmer för 
bristen på kontroll och att exempelvis en utrustning för drygt 25 000 dollar 
”försvunnit”.  OCB sänder TV och radio till Kuba 24 timmar om dygnet och på nätet 
18 timmar om dagen. Radio Marti sänder på kort- och mellanvåg. Likaså sker 
sändningar via satellit och genom en privat TV-station i södra Florida.  
 
OCB sägs jobba bra ihop med andra federala organisationer som USAID, 
Försvarsdepartementet, Sydkommandot och USAs intressekontor i Havanna.  OCB 
har skapat nätverk med ”oberoende journalister” som skriver från Kuba. Man nämner 
band till personer som är knutna till Washington som Yoani Sánchez, Berta Soler, 
Antonio Rodiles, Eliécer Ávila, Guillermo Fariñas och andra.  

 
Framöver vill man utöka sändningarna på nya våglängder, bredda arbetet på sociala 
nätverk, använda avancerad IT i teknikens framkant och träna ungdomar i den digitala 
världen. Budgeten för innevarande uppskattas till närmare 24 miljoner dollar. OCB har 
111 heltidsanställda och 83 kontraktsanställda, bland dem frilansjournalister.  
 
Cubadebate 141127, 141130, 141201 
Översättning: Zoltan Tiroler 

 


